Wat is Diepte Meditatie?

Diept Meditatie is een bijzonder effectieve methode om het denken tot rust te brengen.
Het is een eigentijdse vorm van mediteren die voortkomt uit een oude Vedische traditie. In deze traditie wordt al duizenden jaren gemediteerd met behulp van mantra’s. Dit zijn klanken zonder betekenis. We gebruiken ze in stilte. Ze bleven door de eeuwen heen hetzelfde, maar de overdracht en de beoefening is aangepast aan onze tijd en samenleving.

meditatie bubble diagramNiet concentreren maar juist ontspannen!
DM is geen concentratie methode, het is geen mentale herhaling van een mantra. Door te mediteren halen we onze aandacht  juist bij  het denken vandaan. We leren de aandacht naar binnen keren in plaats van naar buiten te richten. Daardoor ontstaat er spontaan diepe ontspanning.  We komen in contact met de lichamelijke en gevoelsmatige beleving van onszelf. Vervolgens ervaren we meer ruimte. Ruimte die in lichaam en geest al van nature aanwezig is, maar die wel onze aandacht behoeft om ze te kunnen ervaren.

Iedereen kan het. DM startte in 2002 in Nederland. Daar leerden inmiddels honderden mensen de methode. We hebben nog nooit meegemaakt dat iemand het niet kon leren.

Contact maken met het Lichaam
Naast het gebruik van de mantra, is contact maken met het lichaam een belangrijk onderdeel van DM. Als we onze aandacht naar binnen richten, komen we automatisch eerst in contact met onze lichamelijke beleving. We ervaren indrukken van de dag, indrukken van spanning en vermoeidheid. Deze liggen opgeslagen in het lichaam. Contact maken met het lichaam, aandacht geven aan wat daar speelt, is belangrijk voor het herstelproces. Het zelfgenezend vermogen komt in actie, werkt vermoeidheid en stress weg en herstelt de balans in je zenuwstelsel.

Regelmatige beoefening:
Als je resultaten wil van deze ontspannende vorm van mediteren, plan je best een dagelijkse meditatie in. Veel mensen beginnen de dag met mediteren, of mediteren als ze thuiskomen van het werk.

Herstel je natuurlijke balans met Diepte MeditatieVoordelen van DM: een aantal redenen om meteen te beginnen:

preventief bij stressklachten  bevordert een goede nachtrust
versterkt het immuunstelsel toename van creativiteit
meer zelfinzicht toegenomen levensenergie
depressies en levensangst nemen af remt het verouderingsproces
gunstige werking op herstel van te hoge bloeddruk & hartklachten
Er is, gezien het vele wetenschappelijke onderzoek, niets zweverigs meer aan.

De inhoud en structuur van de basiscursus:
De cursus begint altijd met een individuele sessie van een anderhalf uur. Tijdens de individuele sessie krijg je je mantra en leer je mediteren. Je volgt de meditatie aanwijzingen en gaat stap voor stap, samen met je leraar de meditatie in. In de overige drie sessies worden de ervaringen uitgelegd, informatie toegevoegd. Je leert omgaan met mogelijke ervaringen tijdens de meditatie, zoals nadrukkelijke gedachten, lichamelijk ongemak, slaap, onrust. Of juist de diepgaande belevingen tijdens de meditatie. Het proces van verstillen kan zo indrukwekkend zijn, dat ook hierover uitleg en aanwijzingen nodig zijn. Mediteren leer je niet uit een boekje. Het vereist een stevig begrip van de processen. Door onder begeleiding de ervaring op te bouwen, kan je het mediteren op de juiste wijze in eigen omgeving voortzetten.
De DM cursus is uniek vanwege de complete informatie over beide processen van het ervaren van rust en het verwerken van vermoeidheid en stress.

Oorsprong
Dieptemeditatie is ontwikkeld door meditatieleraren Hilda Postema en Pieter Post. In de jaren ’70 volgden zij de opleiding tot leraar Transcendente Meditatie. In de loop der jaren voelden zij zich echter niet meer thuis in de TM-beweging. In 2000 richtten zij de organisatie  voor Dieptemeditatie op en gaven vorm aan de beroepsopleiding tot meditatieleraar. Diepte Meditatie is erkend door diverse beroepsorganisaties, waaronder.

Het verschil tussen Mindfullnes en Diepte Medittie

Mindfulness is leven in aandacht. Jon Kabat-Zinn, de grondlegger van de MBSR-training (Mindfulness Based Stress Reduction) definieert Mindfulness als volgt: ‘Met aandacht aanwezig zijn in het hier en nu, zonder daar een oordeel over te hebben’.

Aandacht kun je vergelijken met een spier. Door de aandacht te trainen maak je hem sterker en ontwikkel je opmerkzaamheid. Je begint op te merken hoe je reageert en handelt. In plaats van automatisch te reageren op wat zich voordoet, kies je hoe je wil reageren. Het is dus een vorm van aandacht richten, die je moet trainen en  vraagt inzet.

Diepte Meditatie is geen concentratie methode. Door te mediteren halen we onze aandacht juist bij het denken vandaan. We leren de aandacht naar binnen te keren in plaats van naar buiten te richten. Hierdoor ontstaat spontaan, zonder concentratie of inspanning diepe rust.

Mindfulness is goed te combineren met Diepte Meditatie. Uit ervaring kunnen we zeggen dat ze elkaar aanvullen en het effect van beide technieken versterkt.